Old School Rock'n'Metal

Welcome ppl :D

10.02.2011.

Za sve one koji nisu znali "KAKO JE NASTAO ROCK N ROLL?

Rok se po prvi put pojavio u SAD pedesetih godina 20. veka. Nastao je pod uticajem džeza i, prvenstveno, gitarskog bluza.Tipicni rok sastav se sastoji od pevaca, gitare, bas gitare, i bubnjeva. Mnoge rok grupe koriste i druge instrumente poput klavijatura, daira, usne harmonike i dr.
Izraz rokati ( rocking ) prvi su upotrebili crkveni pevaci na americkom jugu, a znacio je osetiti versko ushicenje. 1940-ih, medutim, izraz je imao dvojako znacenje: plesati, podrazumevajuci snošaj. Dobar primer ovoga je pesma Roj Brauna "Good Rocking Tonight" (dobro rokanje nocas). Ovo je bio mali uvod, a sad idemo na razvoj "rock n roll-a".
Rokenrol se prvi put pojavljuje kao poseban stil u Americi tokom ranih pedesetih godina 20. veka, iako se delovi rokenrola mogu cuti u RnB izdanjima iz dvadesetih godina 20. veka. Rani rokenrol je uskladio delove bluza, bugi vugija, džeza i RnBa, a takode je imao elemente folklorne, crkvene i kantri muzike. Neki cak smatraju da je rokenrol utemeljen na muzici Fajv Points naselja u Njujorku tokom sredine 19. veka. Stanovnici Fajv Pointsa su prvi kombinovali africku i evropsku, narocito irsku, muziku.Rokenrol pravac se, za razliku od improvizacije bluza, džeza i soula, vratio klasicnom muzickom obliku ali sa mnogo tvrdim i energicnijim zvukom koji je vrlo brzo osvojio ceo svet.Godine 1954, Elvis Presli snima lokalni hit "That's All Right Mama" u Sem Filipsovom San studiju u Memfisu. Elvis je svirao fuziju roka i kantri muzike, poznate kao rokabili. Medutim, pravi uspon roka je zapocela pesma "Rock Around the Clock" sastava “Bill Haley & His Comets” iz sledece godine.
Posle Elvisa, kada je vec rok ritam zahvatio ceo svet, javljaju se bendovi kao što su Bitlsi, Rolingstonsi i ostali. U to vreme se javlja rok scena i na prostorima bivše Jugoslavije. Prvi bendovi kao što su Zlatni prsti ostvaruju velik uspeh, ali sve to postaje znacajnije tek sa pojavom vecih bendova kao što su Bijelo Dugme, Smak, Ju grupa, itd. Medutim prava ekspanzija rokenrola i njegovo zlatno doba pocinje sa dolaskom bendova kao što su Azra, Riblja Corba, Zabranjeno Pušenje i ostali. E sad kad smo u kratko videli nastanak i razvoj "rock n roll-a" sledece sta sledi su muzicki zanrovi koji su se razvili iz rocka, a to su: progresivni rock, alternativni rock, hevi metal i pank rock.
E sad sto se tice progresivnog rocka, to je vrsta rok muzike u kojoj je vidljiv snažan uticaj džeza i klasike. Nastao je u Evropi i ostao je pretežno evropski pokret. Izvodaci progresivnog roka osecali su se sputani dominacijom "radijske" rok muzike pa su progresivnim rokom pokušali dostici kompleksnost i sofistifikovanost džeza i klasicne muzike.
Glavna obeležja progresivnog roka su: duge kompozicije, neobicne melodije i harmonije, upotreba za rok muziku nestandardnih instrumenata, neobicne ritmicke figure i solo deonice za gotovo svaki instrument.
Izraz alternativni rok je pocetkom 80-ih cesto korišten kako bi se opisali pank rok i pank rokom inspirisani bendovi koji su izdavali za manje producentske kuce i ciji se muzicki stil nije uklapao ni u jedan mejnstrim pravac tog doba. I danas se ovaj izraz ponekad koristi da opišu alternativni rok i pank zajedno.
Kao specificni muzicki žanr, alternativni rok se sastoji od raznih podžanrova koji su nastali iz indi (eng. indie) muzicke scene pocetkom 1980-ih i postali popularni ili široko poznati do 1990-ih, kao što su indi rok, grandž, gotik rok i koledž rok. Ove žanrove spaja njihov zajednicki dug stilu i/ili etosu panka, koji je u 1970-im godinama postavio temelje alternativne muzike[1]
Pank rok je muzicki pravac koji se suprotstavlja ustaljenom socijalnim, politickim i ekonomskim principima društva. Javlja se u Sjedinjenim Americkih Državama i Velikoj Britaniji oko (1974. — 1975). godine a nosiocima ovog žanra smatraju se bendovi Ramons, Seks pistols, Demd i Kleš. U Srbiji se kao najznacajniji pank bend javlja novosadski sastav Pekinška patka.
Termin „pank“ se koristi da bi se opisala subkultura koju karakteriše mladalacka agresivnost, posebno u stilu odevanja, ideologiji i stavu [„[uradi sam]]“. Gradovi koji su poznati kao velika stecišta pankera su: London, Mancester, Njujork, Detroit, Vašington i Los Andeles. Sto se tice karakteristike pank rocka, pank bendovi su cesto primenjivali jednostavniju strukturu i aranžman muzike, slican onom koji su svirali garažni bendovi 60-ih godina. Engleski pank fanzin Sajdburns je objavio crteže (koji su kasnije reprodukovani u Snifin Glu-u), na kojima su se nalazila tri akorda, sa podtekstom “Ovo je akord, ovo je drugi akord, a ovo je treci. Sada, napravite bend”. Najveci broj pank pesama ima strukturu strofa-refren i cetvorocetvrtinski takt. Ova naglašena jednostavnost je odlicno oslikavala pank princip “Uradi sam” i kontrirala raskošnom i razmetljivom muziciranju rok bendova koji su bili popularni do pojave panka. U pocecima pank roka, na takvo muzicko umece se uvek gledalo sa podozrenjem, a gitarski soloi, koji su do tada bili komplikovani, smatrani su nepotrebnim. ali su gitarske pauze bile vrlo ceste, cak i u pesmama ranog pank roka.
Pank pesme obicno nisu duže od dva i po minuta, a nekada traju i trideset sekundi. Tempo pank roka je dosta brži od roka koji je sviran ranije. Tipicni pank instrumenti su bubnjevi, jedna ili dve elektricne gitare, bas gitara i vokali. Bubnjevi obicno zvuce suvo i teško, i najcešce imaju samo osnovni komplet (doboš, prelazi, kotao i bas-bubanj), fuz i cinele. Ritam bubnjeva je vrlo jednostavan, sa cetvrtinskim udarom i ne preterano tehniziranim basom odnosno dobošem, dok je u hardkor panku bubanj sekcija izuzetno uvežbana i taktizirana. Bas je cesto jednostavan i sadrži se od glavnih nota akorda, ali neki moderni bendovi, kao Ransid ili Anti-Flag stavljaju veci akcenat na tehniku bas linije. Gitarska sekcija obicno ukljucuje visokodistorzivne akorde, ali neki bednovi koriste surf-rok pristup sa lakšim, tvangler akordima. Produkcija je minimalna, sa pesmama koje su ponekad snimljene na kucnom kasetofonu.
I naravno na kraju moj omiljeni pravac rock muzike je hevi metal.
Hevi metal je žanr rok muzike. Odlikuje se agresivnim i žestokim ritmom i veoma pojacanim i distorziranim zvukom gitara, najcešce sa pretencioznim tekstovima i virtuoznom svirackom tehnikom. Hevi metal je nastao pod uticajem hard roka, ali je manje komercijalan, agresivniji i cesto sa bržim ritmovima. U hevi metalu su mogu osetiti i uticaji bluza, progresivnog roka i mnogih drugih stilova. Hevi metal grupe su sastavljene skoro iskljucivo od gitarista, basista i bubnjara. Vrhunac popularnosti beleži 80-tih godina prošlog veka. Najcešca postava nekog hevi metal sastava sastoji se od bubnjara, basiste, ritam gitariste, solo gitariste i pevaca (koji ne mora svirati neki od instrumenata). U pojedinim vrstama hevi metala koriste se i klavijature, dok ih drugi žanrovi zanemaruju, iako pojavom i razvojem novih podžanrova klavijature postaju sve popularnije.Zvuk gitare koji ima jaku distorziju, glavno je obeležje hevi metala i nacin da se dobije mocniji, "teški" zvuk. Nešto kasnije, hevi metalom pocinju dominirati mnogo kompleksnije solo deonice i gitaristicki rifovi. Hevi metal gitaristi koriste "svip-piking", "taping" i ostale usavršene tehnike brzog sviranja tako da je kod mnogih podžanrova virtuoznost potisnula jednostavnost. Takode, kao posledica brzog tehnološkog razvoja pojavile su se mnogi novi nacini generisanja veštackog gitarskog zvuka.Pevaci "metala" stilski se znacajno razlikuju. Njihove glasovne mogucnosti i stilovi krecu se od klasicnog hevi metal vokala Roba Halforda iz grupe Džudas prist (raspon glasa od nekoliko oktava) i klasicnog vokala Brusa Dikinsona iz grupe Ajron mejden pa do namerno hrapavog glasa Lemija Kilmajstera iz grupe Motorhed, koja kombinuje hard rok zajedno sa hevi metalom, i mešanja metala sa operskim vokalom (grupa Najtviš i druge). Vrlo važan aspekat hevi metala je vizuelni stil odnosno imidž. Omoti albuma i scenski nastupi imaju isto tako važnu ulogu kao i muzika, iako se cesto muzika istice u prvi plan. Saradnjom sa hevi metal muzicarima mnogi umetnici nastoje da što raznovrsnijim nastupom u javnosti privuku publiku i potencijalne kupce. S obzirom na navedeno, mnogi smatraju da je hevi metal jedan od umetnicki najsloženijih muzickih žanrova, složeniji od bilo kojeg drugog umetnickog pravca. Dok se umetnicka slika percipira vizuelnim putem a simfonija culom sluha, imidž nekog hevi metal sastava i uobicajene teme o kojima govori njihova muzika izražavaju se preko umetnicki zamišljenih omota albuma, scenskog nastupa, dominantnog raspoloženja u tekstovima pesama i nacina oblacenja clanova grupe, te, naravno, muzike koju izvode. Istoricari rok muzike nastoje dokazati da je hevi metal od zapadne pop muzike preuzeo elemente eskapizma, odnosno bekstva od stvarnosti koji se ogleda u futuristickim i fantastickim tekstovima pesama, dok je od afroamerickog bluza prihvatio realisticnije elemente vidljive kroz insistiranje na gubitku, depresivnosti i usamljenosti. Ako su auditivni i tematski aspekti hevi metala uglavnom pod uticajem realizma pokupljenog iz bluza, onda su imidž i vizuelne komponente pretežno pod uticajem fantastike zapadnog popa. Teme tame, zla, snage i apokalipse su, zapravo, metafore za stvarne životne probleme. Kao reakcija na „ljubav i mir“, parolu hipijevske supkulture šezdesetih godina, hevi metal je tipican predstavnik kontrakulture gde tama potiskuje svetlost i gde je srecan završetak u popu zamenjen slikama gole realnosti koja nije uvek tako bezbrižna kao što izgleda. Iako obožavaoci tvrde da tematika mraka ipak nije dominantna u hevi metalu, mnogi kriticari optužuju ceo žanr zbog insistiranja na negativnim aspektima stvarnosti. Hevi metal obraduje mnogo „teže“ teme negoli tipicni pop pedesetih, šezdesetih i sedamdesetih godina sa naglaskom na ratu, nuklearnom uništenju, zagadenje životne sredine, te politickoj i verskoj propagandi. Pesme "War Pigs" grupe Blek sabat, "Killer of Giants" Ozija Ozborna, "... And Justice for All" (kao i pesma "Disposable Heroes") grupe Metalika, "Two Minutes to Midnight" sastava Ajron mejden, te mnoge pesme grupe Sistem of a daun su primeri ozbiljnih doprinosa hevi metala raspravi o stanju stvari. Ovi doprinosi ponekad su isuviše pojednostavljeni zbog cinjenice da je poetski recnik hevi metala obicna sužen na dihotomije tipa svetlo-tama, nada-beznade, dobro-zlo, što ne ostavlja baš previše prostora za nijanse. Grupe iz podžanra pauer metala (kao npr. Manover) ne uklapaju se u taj mracni stereotip pošto su njihovi tekstovi i muzika bombasticni i optimisticni. Poklonici pauer metala (kao i same grupe) smatraju da bi metal muzika trebala biti inspirativna i uzdizati celokupnu muziku na viši nivo.Nepoznato je poreklo izraza "hevi metal" (teški metal), barem kada je u pitanju oblast muzike. Ovaj termin vekovima je korišcen u hemiji i metalurgiji i sa tim znacenjem zabeležen je i u Oksfordskom recniku engleskog jezika. Sintagma "hevi metal" u savremenoj se kulturi prvi put pojavljuje u delima poznatog pisca kontrakulture Vilijama Barouza. U svom romanu "Mekana mašina" (The Soft Machine), objavljenom 1962. godine, Barouz citaocu predstavlja lik "Uranca Vilija, hevi metal (teškometalnog) derana". U romanu "Nova ekspres", objavljenom dve godine kasnije, Barouz detaljnije razraduje temu, pri cemu termin "hevi metal" koristi kao metaforu za teške droge. Prvu pojavu termina "hevi metal" u nekoj pesmi beležimo 1968. godine u jednom stihu ("heavy metal thunder" (teškometalna grmljavina)) kompozicije "Born to be Wild" americke rok grupe Stepenvulf...